4 Tumbuhan yang Boleh Mencegah Kanser


Good afternoon to all..! =)

Harini saya nak berkongsi tentang maklumat yang telah saya buat research. (Haruslah saya tak buat ‘research’ pasal cancer kan...sebab saya major in Accountancy.)

Kalau kita semua dengar je tentang penyakit kanser, mesti rasa macam nak tercabut jantung kan..?? Rasa macam, Ya Allah..tolong lah lindungi kita dan keluarga daripada penyakit ni.. Tapi, sebenarnya kita ada pilihan untuk mencegah sebelum kena.

Ini adalah hasil daripada apa yang telah saya baca dan saya telah terjemahkan ke dalam bahasa harian (baca: lay man). Sebab saya tahu..takde maknanya korang semua nak baca semua ayat-ayat  dengan terms science yang berbelit lidah tu kan,,,

Baiklah, kita mulakan dengan...


Anggur Muscadine (Muscadine Grapes)


Anggur mucadine ini berasal dari North Carolina dan Southeastern United States. Ianya boleh didapati sekitar penghujung bulan Ogos hingga awal bulan Oktober. Ianya adalah sejenis anggur yang besar, berkulit tebal, bewarna gangsa atau hitam.





APA ITU RADIKAL BEBAS..?

Anggur muscadine adalah sumber antioksidan semula jadi yang sangat tinggi. Antioksidan membantu melindungi badan daripada kesan kerosakan radikal bebas oksigen , yang boleh menyumbang kepada penyakit-penyakit degeneratif.

*Sumber: College of Agriculture and Life Sciences, North Carolina State University, Raleigh, NC


Sebelum tu, biar saya cerita serba sedikit tentang radikal bebas. Radikal bebas ni terhasil daripada pencemaran, radiasi dan metabolisme semula jadi badan. Kesannya adalah ia boleh merosakkan DNA dan tisu-tisu dalam badan. Kerosakan-kerosakan ini dapat dihentikan oleh antioksidan atau enzim tertentu yang dihasilkan oleh badan.

Salah satu punca utama kesihatan tubuh badan kita semakin merosot apabila kita semakin berusia juga disebabkan oleh serangan bertubi-tubi daripada radikal bebas ini..! Jahat sungguh radikal bebas ni..

Tahukah anda? Setiap sel di dalam badan kita diserang oleh radikal bebas sebanyak 10,000 kali sehari!


 Tapi, Allah dah cipta badan kita sangat istimewa sebab boleh hasilkan enzim yang boleh neutralize kan radikal bebas ini. Namun, malangnya, apabila kita semakin berusia, semakin sedikit enzim yang badan kita dapat hasilkan.


Radikal bebas ini juga merosakkan sel-sel otak kita dan menyebabkan keupayaan mental kita semakin berkurang as we get older..! Scary kan..?? Sebab tu ramai orang-orang dah berumur terdedah dengan penyakit Alzheimer dan Parkinson.

Jadi, macam mana kita nak menangkis serangan radikal bebas ni…??



THE POWER OF ANTIOXIDANTS..!


Tadaaa...! Kat sini lah antioksidan memainkan peranan. 


Buah-buahan dan sayuran yang tinggi dengan antioksidan boleh melawan serangan radikal bebas.

Kajian di Copenhagen menyatakan bahawa sekumpulan phenolic compounds yang terdapat di dalam anggur boleh memanjangkan umur kita dan mengurangkan risiko kematian akibat penyakit.

Dan, dalam banyak-banyak sepsis anggur, anggur muscadines adalah JUARA kerana mempunyai jumlah phenolics yang paling banyak!


Manfaat kesihatan Anggur Muscadine

by William D. Wagner, PHD


  • Baik untuk kesihatan jantung dan salur darah (blood vessel)
  • Sangat bagus untuk pesakit diabetes
  • Bersifat Anti -radang (Anti-inflammatory)




  • Sumber antioksidan yang lebih powerful daripada vitamin C atau E
  • Mengandungi revesratrol yang bertindak sebagai chemo preventive agent dan melawan cancer
  • Mencegah penyakit jantung
  • Melindungi tisu daripada dadah chemotherapy (Chemo drugs)
  • Mencegah dan memperlahankan pertumbuhan sel cancer (Contoh: Kanser prostate, kanser payudara)
  • Membantu mencegah penyakit leukemia


Purple Carrot

Tahukah anda, sebelum kurun ke-17, hampir semua tanaman carrot bewarna ungu gelap dan hampir kehitaman?
     




Semua carrot adalah rendah kalori dan kaya dengan fiber, vitamin A, vitamin K, vitamin C, potassium, and manganese. Selain tu, semua carrot (kecuali carrot putih) adalah sumber carotenoids yang sangat bagus!

Purple carrot ni juga, mempunyai kandungan phenolics (especially anthocyanins) yang sangat tinggi. Malah lebih tinggi daripada carrot orange dan yellow..!

Sumber antioksidan di dalam purple carrot ni juga lebih tinggi daripada vitamin E.


Khasiat dan Manfaat Purple Carrot



  • Mencegah dan memperlahankan sel kanser Colon (barah pertumbuhan sel-sel barah di usus besar (kolon) dan rektum)
  • Sumber anti radang yang sangat kuat. (sama macam anggur muscadines tadi). Malah ada pakar yang mengatakan sumber anti-radang yang terdapat dalam purple carrot ini lebih kuat daripada aspirin.
  • Melindungi kesihatan mata. (Purple carrot juga dikenali sebagai “the eye vitamin” atau vitamin mata.
  • Menambah baik tahap kesihatan vascular
  • Membantu melawan virus dan bacteria berjangkit seperti flu, penyakit mulut dan perut.
  • Mencegah kanser
  • Mencegah strok
  • Membantu menurunkan tahap kolestrol
  • Memelihara kesihatan hati dan jantung


Elderberry (Sambucus Nigra)

Elderberries mengandungi organic pigments, tannin, amino acids, carotenoids, flavonoids (sejenis phenolic compounds), gula, rutin, viburnic acid, vitaman A and B dan jumlah vitamin C yang sangat banyak.

Elderberries disenaraikan di dalam CRC Handbook of Medicinal Herbs sejak tahun 1985 lagi dan juga disenaraikan dalam 2000 Mosby's Nursing Drug untuk sakit selesema, jangkitan yis, masalah hidung dan saluran pernafasan, kesesakan dada dan demam alergi.

Ianya juga telah digunakan secara meluas sebagai perubatan tradisional sejak berkurun lama nya di North America, Eropah, Asia Barat, dan Africa Utara.





Khasiat Kesihatan Elderberries


  • Meningkatkan system imunisasi badan
  • Digunakan untuk merawat pesakit AIDS dan Cancer
  • Mempunyai lebih banyak kapasiti antioksidan daripada Vitamin E dan Vitamin C.
  • Mengurangkan tahap kolestrol
  • Mencegah penyakit kardiovaskular
  • Membaikpulih penglihatan
  • Meningkatkan tahap kesihatan dan mencegah daripada penyakit berjangkit dan tonsilitis


Polygonum Cuspidatum

Polygonum cuspidatum adalah kumpulan keluarga knotweed. Ianya berasal daripada perkataan Greek iaitu; poly yang bermaksud banyak dan goni bermaksud lutut atau joint. Nama lain dia ialah Japanese Knotweed atau Fallopia Japonica.


Bunga Japanese Knotweed ini sangat berharga bagi sesetengah penternak lebah kerana ia adalah sumber nectar yang penting untuk madu lebah. Pucuknya boleh dimakan dan ia mempunyai rasa seakan rhubarb.
Polyganum Cuspidatum ini boleh didapati di Asia dan Amerika Utara. Masyarakat Cina menggunakannya sebagai ubat tradisional untuk penyakit bronchitis, amenorrhea (tak datang bulan), jaundice dan darah tinggi. Polyganum Cuspidatum ini menarik perhatian para pengkaji barat kerana ianya mengandungi kadar resveratrol yang tinggi.


Khasiat Polygonum Cuspidatum


  • Anti radang
  • Anti bacteria/virus
  • Meningkatkan tahap imunisasi
  • Chemopreventive
  • Melindungi Cardio
  • Mengurangkan kesan oxidative stress
  • Dapat membantu merawat diabetes dan atherosclerosis (lemak berkumpul di saluran darah)
  • Dan banyak lagi…



EMPAT DALAM SATU..!


Kalau anda perasan, semua tumbuh-tumbuhan di atas sangat POWERFUL. Kesemuanya merupakan sumber antioksidan yang sangat tinggi berbanding tumbuhan yang lain, malah lebih tinggi daripada vitamin E dan C yang kita sedia maklum sangat berkhasiat.
Selain daripada itu, tumbuh-tumbuhan di atas kaya dengan revesratrol yang terbukti dapat mencegah dan melambatkan pertumbuhan sel kanser, ia juga boleh meningkatkan dan memanjangkan umur kita..!
Bila saya tahu tentang semua ni, saya rasa macam nak makan anggur muscadines dan purple carrot hari-hari je. Tapi, yelah.. tak pernah Nampak pun semua ni dijual kat pasar tani atau supermarket. Takkan nak kena pergi ke North America kot baru dapat merasa.

Sebenarnya ada jalan penyelesaiannya.


Tadaaa….!! Introducing…Vivix!

Kalau anda semua nak tahu, ramuan vivix ni diperbuat daripada semua tumbuh-tumbuhan di atas. Yang penting, ianya 100% semula jadi TANPA bahan pengawet atau perisa tiruan serta DIJAMIN HALAL. :D

Best kan..?? Agak-agak lah kan..lepas dah tahu tentang khasiat semua tumbuh-tumbuhan ni ke atas kesihatan kita, berapa yang anda sanggup invest untuk mendapatkannya? Diimport pulak tu..! RM 500..?? RM1000..?? RM2000..?? 

Relax... Don't panic..! Harga dia tak sampai pun ribu-ribu. =D

Berita Baik..!



Sempena tahun baru ni, Shaklee membuat tawaran harga runtuh. Memang untung sangat-sangat lah...



TAWARAN SAH SEHINGGA 31 HANUARI 2015 SAHAJA.


Malah, anda juga boleh mendapatkan Vivix ni secara PERCUMA. Yes. PERCUMA.
Tapi, ada lah syarat dia.. Takkan barang berkualiti macam ni nak bagi FREE-FREE macam tu je kan…

Ingat..! Sehingga 31 Januari 2015 sahaja tau.

Fast action, Fast Result. Sila bertindak sekarang untuk mengelakkan anda menyesal kerana terlepas peluang keemasan ini.

Kalau nak tahu dengan lebih lanjut, feel free to ask me ok. =)










Sila share entry ini jika anda rasa ianya bermanfaat. Mana tahu, anda dapat membantu keluarga atau sahabat handai yang memerlukannya. :)

















Comments

Popular Posts